DomovTréningyZrušili mi preteky – čo ďalej s tréningom? Radia bežeckí tréneri
Tréningy

Zrušili mi preteky – čo ďalej s tréningom? Radia bežeckí tréneri

Mnohým vytrvalostným bežcom, zrušili či presunuli veľké preteky, na ktoré sa dlhé mesiace pripravovali. Čo teraz? Ako pokračovať v tréningu počas obdobia plného neistoty, kedy preteky sú v nedohľadne? Minule sme vám priniesli názory top slovenských vytrvalostných bežcovbežkýň na to, ako Koronavírus ovplyvňuje ich tréningy a ako pomenili svoje plány. Dnes sa dozviete, čo radia svojim zverencom bežeckí tréneri. Na otázky nám odpovedali bežeckí tréneri Matúš Kovalčík a Romana Komarňanská. Mnohí z vás ich poznajú zo zimných bežeckých tréningov v Bratislavskej hale Elán, či z rozcvičiek pred bežeckými podujatiami ako napríklad DM Ženský Beh, či ČSOB Zimná Séria.

čo radia bežeckí tréneri?

Bežecký tréner Matúš Kovalčík:

„Neostáva nám nič, len sa s tým zmieriť a hlavne prežiť toto náročné obdobie v zdraví a pohode. Je to obdobie, kedy nikto netuší ako dlho to bude trvať, ale jedno viem, že doma máme aktuálne dosť veľa času na to, aby sme na sebe mohli zapracovať a doplniť do denného režimu aktivity na ktoré sme za bežných dní nemali dostatok času.“

„Čo radím svojim zverencom ako tréner?

Počas týchto dní aktuálne nie je dôležitý výkon, ale pocity z behu keďže preteky máme v nedohľadne. Každý z nás resp. väčšina aktuálne pracuje z domu, alebo minimálne trávi podstatne viac času doma ako obvykle. Odporúčam tzv. udržiavací režim, kde nezvyšujem objemy a udržujem intenzitu zaťaženia, alebo sa zameriam napríklad na tréningy kvantity, behať ideálne v lese vyššie objemy, ale vo veľmi nízkej intenzite, prípadne sa s intenzitou pohrám a zaradím tzv. fartlek (vložené svižné úseky do súvislého behu) – príklad. Bežím súvislý 45min beh v lese, kde je členitý terén – každý kopec, alebo podľa uváženia podľa pocitu vybehnem svižnejšie a potom na rovine, pripadne dolu kopcom zvoľním a toto opakujem po dobu objemu zaťaženia.

Ako ďalšie by som určite odporučil posunúť o úroveň vyššie iné parametre, ktoré ovplyvňujú náš bežecký výkon a zabezpečiť vyššiu prevenciu zranenia a to tým, že zaradím silový tréning na rozvoj silových schopností. Rozvoj všeobecnej sily zameranej na celé telo formou tréningov s vlastnou váhou. Ak neviete ako, tak si viete hravo pomôcť videami s posilňovaním, ktorých je na internete veľké množstvo. Posilňovanie, alebo aktivity s ním spojené nie sú veľmi obľúbené alebo často krát z nedostatku času neaplikované. Teraz je ten vhodný čas zaradiť aj tieto aktivity do denného režimu a zapracovať na niečom, kde sme mali počas bežeckej sezóny veľké rezervy a do tej nasledujúcej prísť podstatne silnejší a vytrvalejší.“

„Času je dosť, z toho vyplýva viac času na beh, posilňovanie a iné pohybové aktivity a v neposlednom rade na kvalitnú regeneráciu, kedy sa môžete pokojne vyspať aj cez deň, spapať to čo si navaríte sami a hlavne ste doma. Pozrite sa na to z iného uhla pohľadu a toto obdobie vnímať ako sústredenie na dobru neurčitú. Opakujem zapracujte na tých parametroch, v ktorých ste mali podľa vás rezervy a všetko to potom neskôr v bežeckej sezóne zužitkujete. Jediné, čo nerobte, že ostanete pasívny, to vám nepomôže ani k fyzickej ani psychickej pohode. 😊“

tréner Matúš Kovalčík

Bežecká trénerka Romana Komarňanská:

„Hoci nám mnohým zrušili dlho očakávané preteky, treba to pretransformovať do pozitívnej roviny. Môžeme po bežeckej stránke zapracovať na svojich slabinách a nedostatkoch. Mám dni, keď to ide ťažšie, kedy premýšľam či toto celé ma význam a potom sú dni, kedy si poviem, že som zdravá a môžem/e trénovať, a teda behať. Keď si to porovnáte s inými športovými odvetviami zistíte, v akej výhode sme oproti iným športom. Nepotrebujeme kryté haly, telocvične, plavárne.

Ako trénerka, viem ako mám pristupovať k svojim zverencom v tejto neľahkej situácii. Nie každému môžem dať momentálne ťažké tréningy, či už vo forme intervalových alebo tempových tréningov. Ku každému pristupujem individuálne. S každým som v neustálom kontakte a riešime jednotlivé tréningy a spoločne prídeme na správne nastavenie. Nikto z nás nevie, čo bude, kedy sa najbližšie postavíme na štart. Ale jedno vieme, beh nám pomáha v týchto dňoch a je najlepšou psychohygienou. Nechcem používať motivačné citáty a byť príliš patetická, ale fakt snažte sa všetko pretaviť do pozitív a uvidíte, že v ďalšom období sa Vám to, len v tom najlepšom vráti.

Želám Vám všetkých veľa zdravia, síl, trpezlivosti a odhodlania.“

trénerka Romana Komarňanská

Poznámka na záver

Mnohým z nás sa narušila životno – pracovná rutina. Nevieme ovplyvniť, čo sa udeje vo svete ani aké ďalšie nariadenia vláda vydá. Nevieme sa spoľahnúť či a kedy budú v obchode dezinfekčné gély na ruky. Vieme sa však spoľahnúť na beh – každý deň je tu pre nás. Pokiaľ vám štruktúra pravidelných tréningov prináša pokoj na duši, pokračujte v nich. Byť aktívny a zostať v pohybe je dôležité pre fyzické zdravie a psychickú pohodu. Ak však cítite, že potrebujete zvoľniť, alebo si dať pauzu – urobte tak. Beh tu bude pre vás stále a kedykoľvek sa k nemu môžete vrátiť.

Autorka článku: Zuzana Durcová