DomovZdravieZápal je len jednou z príčin bolestí achilovky
Zdravie

Zápal je len jednou z príčin bolestí achilovky

Hľadať problém v jej okolí je logické, no ten sa môže skrývať celkom inde

Najsilnejšia šľacha v tele vie bežca poriadne oslabiť. Až tak, že niektorí kvôli nej zavesia tenisky na klinec. Lebo odhaliť príčinu bolestí achilovky a odstrániť ju nie je celkom jednoduché.

Samozrejme, ak si odmyslíme natrhnutie alebo úplné roztrhnutie šľachy, kedy stanovenie správnej diagnózy nie je problém. Úrazové príčiny bolesti achilovky sú však oveľa zriedkavejšie, ako jej degeneratívne zmeny či zápal.

„Ak hovoríme o neúrazovom pôvode problémov s achilovkami, zvyčajne ide o následky zápalu. Ten sa môže rozvinúť z rozličných príčin, ale najčastejšie sú to chyby v tréningu – náhle preťaženie netrénovaného organizmu, tréningové zaťaženie bez predchádzajúceho dostatočného rozcvičenia, nesprávna metodika tréningu, tréningové zaťaženie na nevhodnom teréne – príliš mäkký, tvrdý, kopcovitý,“ vysvetľuje športový lekár MUDr. Pavel Malovič vo svojej novej knihe Bežec a zranenia.

Ďalšie možné príčiny:
  • nevhodná obuv
  • iné zápalové ložisko v tele – napríklad v zuboch
  • mechanické dráždenie šľachy výrastkami pätovej kosti alebo kalcifikátmi
  • funkčné poruchy pohybového aparátu – zlé držanie tela a nerovnomerné zaťažovanie achiloviek

Typickým prejavom je bolesť najskôr iba pri behu, neskôr i pri chôdzi, raňajšia stuhnutosť achilovky až zdurenie šľachy a jej bolestivosť na pohmat. Ak je bolesť chronická, ide pravdepodobne už o degeneratívne zmeny achilovky.
Zápal achilovky

Prevencia:
  • dbať na správne držanie tela
  • nepodceňovať prvé signály (ťahanie, stuhnutie, bolesť, pichanie)
  • nesnažiť sa bolesť „rozbehať“
  • vždy sa rozcvičiť a po výkone zas ponaťahovať
  • záťaž vždy zvyšovať len postupne
  • dostatočná regenerácia a doplnkové aktivity (plávanie)
  • posilnenie lýtkových svalov
  • zvoliť správnu bežeckú obuv, prípadne aj ortopedické vložky
Liečba:

Ak sa bolesť objaví náhle počas tréningu, pomôže okamžité schladenie napríklad v potoku alebo v snehu a zvyšok trasy len odkráčať domov. Pri zápale je kľúčovým pokoj od behania až do úplného vyliečenia, aby sa neprerušili regeneračné procesy. Pomáhajú aj protizápalové gély a masti, rehabilitačné procedúry, kineziotejping a cviky podľa odporúčaní lekára a fyzioterapeuta.

Vždy treba odhaliť skutočnú príčinu a neriešiť iba príznaky. Pretože ak je za bolesťou degeneratívny proces vplyvom nerovnovážneho zaťažovania, tak absolútny pokoj od fyzickej aktivity môže stav ešte zhoršiť. Svaly bez pohybu ochabnú, nerovnováha sa prehĺbi a šľacha bude preťažovaná ešte viac. V tomto štádiu nezaberú ani protizápalové lieky, ani ľad, liečba patrí do rúk odborníka.

Zdroj: MUDr. Pavel Malovič, MUDr. Michal Vilímovský, Mgr. Dagmar Lisá