DomovZdravieVšetko o masážach – ktoré, ako často, kedy áno a kedy radšej nie?
Zdravie

Všetko o masážach – ktoré, ako často, kedy áno a kedy radšej nie?

Masáže sú super. Napomáhajú regenerácií, odstraňujú únavu a môžu napomáhať pri liečení zranení. Poznáme mnoho rôznych typov masáží. Ktoré sú tie najvhodnejšie pre bežcov? Kedy ich zaradiť a kedy radšej nie? Čítajte ďalej a dozviete sa 😊

Podľa definície je masáž súčasť mechanoterapie, kedy sa telo pôsobí sústavou hmatov, s cieľom odstránenia únavy a zvýšenia funkčnej zdatnosti. Masáže boli vďaka svojim rozsiahlym benefitom využívané už v dávnych starovekých civilizáciách po celom svete. Dnes poznáme nespočetné množstvo rôznych typov masážnych techník.

Ktoré masáže sú najvhodnejšie pre bežcov?

Nižšie v článku sú spomínané typy masáží, z ktorých bude benefitovať každý vytrvalostný bežec a bežkyňa. Ktorá z nich je tá naj? Opäť platí, že každý sme iný a každého preferencie sú iné. Spomínané masáže musíte iba vyskúšať na sebe a svojom tele, sledovať ako sa cítite a ako beháte.

Masáže

Športová masáž

Nie je príliš intenzívna a slúži na udržanie dobrého fyzického stavu športovca. Využíva sa v prípravnom, prechodnom aj oddychovom období, vo frekvencii 1 až 2 krát do týždňa.  

Reflexná masáž

Je to masáž reflexných bodov v spojivovom tkanive. Od reflexnej masáže očakávame vytvorenie rovnováhy hormonálnych funkcií, zlepšenie fungovania vnútorných orgánov a zlepšenie periférnej cirkulácie. Ak sa rozhodnete pre reflexnú masáž, je potrebné ju aplikovať každý tretí deň, aspoň 8 až 12 krát, aby ste pocítili vyššie spomínané benefity.

Kondičná masáž

Dokáže regulovať celkovú fyzickú zaťaženosť organizmu. Uplatňuje sa ako doplnok tréningovej jednotky, prípadne ju dokáže aj nahradiť. Zaraďuje sa každý tretí deň a je vhodná aj v hlavnom pretekovom období.

Pohotovostná dráždivá masáž

Využíva sa  tesne pred výkonom a trvá približne 4 minúty. Výrazne ovplyvňuje centrálny nervový systém, pôsobí dráždivo a vedie ku zvýšeniu výkonnosti.

Lymfodrenážna masáž

Typ masáže, kedy sa jemnými krúživými pohybmi rozprúdi lymfatický systém, ktorého úlohou je odvádzať toxíny z organizmu. 80% lymfatických ciev leží na povrchu, tesne pod kožou a preto by lymfodrenáž nemala byť príliš silná.  Robí sa čiastočná alebo celotelová, pričom celotelová môže trvať až 90 minút. Môžete sa stretnúť s manuálnou lymfodrenážou, alebo lymfodrenážou pomocou špeciálnych lymfodrenážnych nohavíc (na obrázku nižšie). Vtedy si dajte pozor, akú intenzitu stláčania nôh si nastavíte. Lymfodrenáž nesmie bolieť.

Lymfodrenážna masáž
Lymfodrenážna masáž pomocou lymfodrenážnych nohavíc
Klasická celotelová masáž

Typ masáže vhodnej pre každého bežca, či už hobby alebo elitného, ktorý chce do svojho regeneračného plánu zaradiť masáž. Najlepšie chodiť preventívne, aspoň raz za 2 týždne.

Okrem vyššie spomínaných techník sa môžete stretnúť s podporou regenerácie pomocou bankovania, či akupunktúry. Bankovanie je liečebná metóda tradičnej čínskej medicíny. Pomocou sklenenných alebo plastových baniek sa na problémovom mieste vytvorí podtlak, ktorý nadvihne kožu a fascie. To umožní zvýšení prítok krvi a teda aj živín a kyslíka do daného miesto, čo stimuluje liečebné prirodzené liečebné procesy. Pokiaľ sú časti tela príliš stuhnuté, môžu vznikať okrúhle modriny či fľaky, ktoré ale nie sú bolestivé a po pár dňoch zmiznú.

Akupunktúra je alternatívna liečebná forma tradičnej čínskej medicíny. Do špecifických bodov v koži a podkoží sa vpichujú drobné tenké ihly. Jej cieľom je rozprúdiť v tele čchi, životnú energiu.

Na čo treba myslieť

Pite veľa vody pred aj po masáži. Počas masáže sa rozprúdi lymfa, ktorá odvádza toxíny z organizmu. Dostatočný príjem tekutín je nevyhnutný pre správne prúdenie lymfy.

Masáže nemusia krutoprísne bolieť, aby boli účinné. Pokiaľ máte veľmi stuhnuté niektoré časti tela, rozmasírovanie s najväčšou pravdepodobnosťou bolieť bude a nejakú tú modrinku-dve si odnesiete. Ale neznamená to, že dobrá masáž je iba tá ktorá bolí.

Na masáže je najlepšie chodiť preventívne, nie iba vtedy ak vás niečo bolí. Pokiaľ konkrétny problém máte a masáž je zameraná na jeho odstránenie, frekvenciu masáží je najlepšie naplánovať spolu s masérom v závislosti od toho ako vaše telo bude reagovať.

Telu chvíľu trvá spamätať sa z masáže. Deň-dva po hĺbkovej masáži sa môžete cítiť oťapení, ubolení a môže sa vám behať horšie. Preto je vhodné zaradiť masáž pred dňom voľna, či regeneračným behom. Myslite na to aj keď plánujete masáž pred pretekmi. Doprajte telu minimálne 3, ideálne 5 dní. Ak si už ani nepamätáte, kedy ste na poslednej masáži vlastne boli, tých dní telo môže potrebovať viac, poprípade zvoľte iba ľahkú masáž či lymfodrenáž.

Autorka článku: Zuzana Durcová