DomovZdravieSpánok – prečo je taký dôležitý?
Zdravie

Spánok – prečo je taký dôležitý?

Spánok. Činnosť, pri ktorej vlastne nič nerobíme. Aktivita, ktorou denne strávime (resp. mali by sme) 7 až 8 hodín denne, pričom za život prespíme dokopy až 25 (!!) rokov. Prečo je kvalitný spánok taký dôležitý? Čo sa začne s telom diať ak máme spánku nedostatok? Ako si vybudovať pravidelný spánkový režim? To sa dozviete v dnešnom článku 😊

Prečo je kvalitný spánok taký dôležitý?

Spánok je fascinujúci fyziologický proces definovaný ako „stav odpočinku“, kedy sa spomalí rytmus dýchania, srdcový tep, zvyšuje sa syntéza bunkových štruktúr a prebieha celková regenerácia organizmu. Nastáva prestavba tkanív po tréningoch pomocou rastového hormónu, prepis krátkodobej pamäte do dlhodobej, reguluje sa imunitný systém a metabolizmus tela.

Spánok sa nedá dohnať a ani naspať dopredu. Stačí, aby ste kvôli pracovným a životným povinnostiam šli spať celý týždeň o hodinu neskôr a bum – zrazu je hneď 7 hodín (1 celá noc!!!!) v čudu. Čo sa v tele spustí ak máme spánku nedostatok?

Prejaví sa únava, zhoršia sa fyzické výkony aj koncentrácia či schopnosť zapamätať si veci, zvyšuje sa riziko úrazov a znižuje sa odolnosť organizmu voči stresu, narastá chuť na sladké a zhoršuje sa funkcia imunitného systému. Toto všetko z dlhodobého hľadiska môže viesť ku priberaniu a nadváhe, k zvyšovaniu rizika vzniku kardio-vaskulárnych ochorení a cukrovky.

spánok

Spánok a športovci

Všeobecné odporúčania hovoria, že človek by sa mal snažiť spať aspoň 7 hodín za noc. U športovcov to môže byť trochu inak – rovnako ako zvýšená potreba na príjem kalórií oproti bežnému človeku, tak prichádza aj zvýšená potreba spánku. Prečo? Náročné tréningy vyčerpávajú telo, počas spánku prebieha hĺbková regenerácia organizmu a preto intenzívne športujúci bežci budú potrebovať spánku viac. Hobby bežci aspoň 8 hodín za noc, elitný, ťažko trénujúci športovci, budú potrebovať 9-10 hodín spánku.

Toto sú všeobecné odporúčania, najlepšie urobíte ak sa sami otestujete – zobúdzate sa ráno oddýchnutý? Zaspávate večer ešte predtým ako sa vôbec dostanete do postele? To všetko sú jasné signály tela, ktoré vám napovedia, či potrebujete spánku viac alebo ste v optimálnom režime.

Ak je pre vás nemožné stráviť potrebné množstvo hodín v posteli počas noci, pomôžu aj krátke „šlofíky“. Takéto zdriemnutie síce nedokáže nahradiť nedostatok naspatých hodín, ale rozhodne pomôže. Dajte si pozor, aby ste nedriemali dlhšie ako 30 minút. Vtedy sa môžete začať cítiť ešte ospatejšie.

Spánková anketa

Do našej spánkovej ankety sa zapojilo 143 bežcov, z toho bolo 100 žien a 43 mužov.

Počas priemerného pracovného týždňa spí 36% respondentov 7 hodín. Štvrtina spí 8 hodín a štvrtina 6 hodín.

Po večernom bežeckom tréningu má občas problém zaspať 40% respondentov. Minimálne či žiadne problémy so zaspatím malo 46% opýtaných. Iba 13% uviedlo častý výskyt ponocovania. Čo sa týka kvality a množstva spánku, väčšina bežcov uviedla, že spí dobre a dostatočne a svoj spánok hodnotia 7 a viac bodmi (z 10).

spánok - anketaTeší nás fakt, že väčšina vás, bežcov a čitateľov blogu, spáva dobre 😊. Pre tých z vás, ktorí mávajú problém vyspať sa v noci dostatočne, máme zopár tipov, ktoré vám môžu pomôcť:

  • Vstávajte a  spať choďte v tom istom čase každý deň – organizmus najlepšie funguje v určitom režime.
  • Tmavá miestnosť – uistite sa, že na vás nebliká žiadne svetielko z nabíjajúcej sa elektroniky a pokiaľ nemáte možnosť úplnej tmy, pomôže zakúpenie očnej masky.
  • Obrazovky telefónov, notebookov či televízora stimulujú mozog ku aktivite – vieme, že ste to už počuli veľakrát, ale obmedzenie pozerania do obrazoviek čo i len 30 minút pred spaním dokáže pomôcť.
  • Všímajte si, ako vás ovplyvňuje kofeín – každý naň reaguje inak, niekto znáša kávu iba ráno, niekto aj po večeri. Odporúča sa obmedziť akúkoľvek formu kofeínu aspoň 4 hodiny pred spaním.
  • Alkohol ovplyvňuje kvalitu spánku a nie k lepšiemu, ako vraví mýtus o „poháriku pred spaním“.

Autorka článku: Zuzana Durcová