DomovZdraviePlantárna fascitída občas potrápi každého druhého
Zdravie

Plantárna fascitída občas potrápi každého druhého

Začnite ju riešiť hneď, keď sa ozve. Inak si tak skoro nezabeháte

Keď sa objaví, je to ako chodiť bosý po žiletkách. Pozná to až polovica populácie, nielen bežeckej. Plantárna fascia je šľacha, ktorá sa ťahá od päty po celom chodidle až k prstom na nohe. Jej dlhodobé preťažovanie vedie k drobným poraneniam a následne k zápalu – plantárnej fascitíde.

U bežcov sa najčastejšie objavuje po príliš intenzívnych tréningoch alebo častých pretekoch. Ohrození sú najmä bežci s plochými nohami obľubujúci beh do kopca, ktorí podceňujú dôkladnú rozcvičku a strečing.

Keď sa fascitída objaví, treba ju začať riešiť hneď. Dúfať, že „to prejde“ sa nevypláca. Ak sa problém podchytí v začiatkoch, je šanca, že o 3 až 7 dní sa človek bude môcť vrátiť k behaniu a po dvoch týždňoch môže pokračovať v riadnom tréningu. Ale ak problém podcení, zápal sa môže zhoršiť natoľko, že bežec si tenisky neobuje aj niekoľko mesiacov.

Príčiny:
  • dlhodobé preťažovanie šľachy
  • nadváha, zamestnanie „na nohách“, vysoké podpätky
  • plochá noha
  • rýchly prechod k behaniu naboso po tvrdom povrchu
  • stuhnuté lýtko, skrátená achilovka
Prevencia:
  • obuv s dostatočnou podporou pozdĺžnej i priečnej klenby
  • pravidelné rozcvičenie, dôkladný strečing
  • masáž lýtka a chodidla
  • obmedziť nosenie vysokých podpätkov
Liečba:

Plantárna fascitída sa dá v lepšom prípade v prvých štádiách zvládnuť aj „samoliečbou“. Najlepšie je úplne prestať behať alebo sa aspoň vyhýbať kopcovitému terénu, skrátiť dĺžku kroku a zvýšiť kadenciu, kým problém neustúpi. Účinná je masáž chodidla a naťahovanie fascie.

Plantárna fascia

TIPY, ako zvládnuť plantárnu fascitídu bez lekára

  1. Naťahovanie fascie – dvíhajte čo najviac nahor prsty na nohe, pomáhajte si rukou. Alebo oprite prsty na nohe o stenu smerom nahor a vydržte tak 10 sekúnd aspoň 10 ráz. Opakujte niekoľkokrát za deň.
  2. Rolovanie masážnej loptičky (alebo tenisovej či golfovej) chodidlom, nebojte sa mierne zatlačiť. Obmenou je rolovanie zamrznutej 0,5 l plastovej fľaše (vždy s ponožkou). Po ľadovom rolovaní fasciu už nenaťahujte!
  3. Masáž nôh, najmä lýtok, rolovaním na penovom valci pomôže uvoľniť achilovku a zmierniť tak napätie plantárnej fascie.
  4. V noci používajte „štrasburgskú ponožku“.
  5. Zmierniť príznaky pomôže aj odborne nalepený tejping.

strassburgska_ponozka

V prípade, že problém neustúpi ani po dvoch týždňoch, je namieste návšteva lekára. Pri dlhodobom probléme sa osvedčila liečba rázovou vlnou a laserom. Naopak, od kortikoidových injekcií, ktoré síce dočasne môžu pomôcť odstrániť bolesť, lekári pomaly ustupujú pre nežiaduce vedľajšie účinky tejto liečby. Posledným riešením býva chirurgický zákrok.

Nie je to kohútia ostroha?

Bolesť v chodidle však spôsobujú aj iné diagnózy, než len plantárna fascitída. Môže byť za ňou napríklad kohútia ostroha alebo únavová zlomenina. Príčinu svojich problémov odhalíte podľa momentu najväčšej bolesti. Ak vás chodidlo bolí pri odraze, ide o fascitídu. Ak pri dopade, môže ísť o ostrohu alebo zlomeninu. Rozlíšiť sa tieto diagnózy dajú aj podľa komfortu chôdze po prstoch. Ak sa vám lepšie chodí po pätách, než po prstoch, ide o fascitídu. Pri zlomenine a ostrohe je, naopak, chôdza po prstoch komfortnejšia, než po pätách.

Foto: Peter Gašpar, Shutterstock