DomovZdravieNajčastejšie bežecké zranenia – nie ste v tom sami
Zdravie

Najčastejšie bežecké zranenia – nie ste v tom sami

V priebehu februára sa na blogu budeme venovať všetkým témam ohľadne zdravia a prevencie bežeckých zranení. Povieme si, aké sú najčastejšie bežecké zranenia, o kompenzačných cvičeniach a doplnkových športoch k behu, o tom, kedy počas choroby či únavy bežať a kedy radšej zostať ležať, ale aj o mnohom ďalšom.

Zraniť sa a na dobu neurčitú byť mimo, neschopný vykonávať obľúbenú pohybovú aktivitu – to je na šľak trafenie. Avšak, nie ste v tom sami. Podľa štúdie sa ročne zraní 36 až 57% bežcov, z toho 50 až 75% zranení vzniká z preťaženia štruktúr z dôvodu nesprávne vykonávaného repetitívneho pohybu vpred, ktorým je beh.

Počas uplynulých týždňov sme prostredníctvom našich sociálnych sietí urobili rýchly prieskum, v ktorom sme sa vás pýtali, či sa vám v minulosti – či už dávnej, alebo nedávnej, stalo nejaké bežecké zranenie. Na naše prekvapenie sa do ankety zapojilo až 291 z vás, pričom na otázku, či sa vám v minulosti stalo nejaké bežecké zranenie odpovedalo až 84% kladne.
Beh

A ktoré z bežeckých zranení sa vyskytujú u vás najčastejšie?

  1. Bežecké koleno – 36% z tých, ktorí uviedli že prekonali nejaké bežecké zranenie

Bežecké koleno, alebo aj Iliotibial Band Syndrome (ITBS), je bolesť na vonkajšej strane  kolena. Nachádza sa v mieste pod kolenným zhybom, na vonkajšej strane jabĺčka, v úrovni píšťaly. Tento problém sa často vyskytuje u bežcov, ktorí nemajú korektnú techniku behu či správne držanie tela, ktoré spôsobujú nesprávne zaťaženie jednotlivých štruktúr kolena.

  1. Zápal Achillovej šľachy – 18%

Tendinitis Achillea je zranenie prejavujúce sa pichľavou bolesťou počas prvých minút behu, ktorá postupne odznie. Achillova šľacha je najväčšia šľacha v tele, ktorá pripája lýtkový sval k pätovej kosti. Pokiaľ sa zápal Achillovej šľachy nelieči, môže to viesť ku vzniku závažnejších stavov, ako je natrhnutie šľachy. Medzi najčastejšie príčiny vzniku zápalu patrí opakované vynechávanie rozcvičky pred behom, športovanie v nevhodnej alebo vybehanej obuvi, ale aj príliš prudké navýšenie množstva odbehaných kilometrov či intenzity tréningov.

  1. Zápal okostice – 14%

Periostitis je zápal väzivového puzdra kostí. Tento obal pokrýva kosť z vonkajšej strany v miestach, kde sa neupínajú šľachy a kde nie sú chrupavky. Zápal okostice sa prejavuje intenzívnou bolesťou v oblasti predkolenia, ktorej stupeň bude závisieť od veľkosti a závažnosti zápalu. Medzi faktory vzniku zápalu patrí nadmerná intenzívna fyzická záťaž, nevhodná a opotrebovaná obuv, behanie po tvrdých povrchoch či nesprávna technika behu.

  1. Zápal plantárnej fascie – 11%

Plantárna fascia je väzivo siahajúce od päty po prsty nohy. Plantárna fascitída sa prejavuje bolestivosťou lokalizovanou v oblúku päty a v spodnej časti päty. Bolesť sa objavuje najmä pri dlhom státí. Pokiaľ máte chybnú štruktúru chodidla, vysoko vyklenuté nohy či ploché nohy, vaša „plantárka“ bude náchylnejšia na podráždenia, z ktorých môže vzniknúť zápal.

  1. Zvyšné % v prieskumu patrili viacerým diagnózam

 Z ktorých najčastejšie ste uvádzali „natiahnutý/presilený sval“, zranenia členku (výron, vytknutý členok) a únavové zlomeniny.

Každé z vyššie spomínaných bežeckých zranení predstavuje rozsiahlu tému. Preto každému jednému bude venovaný samostatný článok, kde sa dozviete podrobnejšie informácie o danom probléme, aká je prevencia a čo robiť, ak ste sa zranili.