DomovZdravieLekárnička bežca I. – Ktoré výživové doplnky napomáhajú regenerácii?
Zdravie

Lekárnička bežca I. – Ktoré výživové doplnky napomáhajú regenerácii?

Ktoré výživové doplnky užívať? Zaručených tipov sú plné internety a zorientovať sa v pretlaku informácií je náročné. Vybrať si to správne pre seba potrebuje dávku odhodlania a trpezlivosti, ale nie je to nemožné. Ktoré výživové doplnky napomáhajú regenerácii? Prečo sú pre športovcov také dôležité? Akou formou je najlepšie ich prijímať? 

Karnozín

Karnozín je 100% prírodná látka, dipeptid tvorený aminokyselinami ß-Alanyl a L-histidín. Prirodzene sa vyskytuje v organizme a v potravinách, najmä v mäse. Vstrebateľnosť karnozínu zo stravy je 30 až 70% v závislosti od obsahu iných aminokyselín v jedle. Pri podaní čistého karnozínu je jeho vstrebateľnosť viac ako 70%. Efektívnejšie účinkuje s vitamínom C a E, zinkom a selénom a znižuje ich spotrebu v tkanivách.

Má protizápalový a protinádorový efekt, pôsobí ako antioxidant, tlmí toxické účinky voľných radikálov a ochraňuje DNA. Inhibuje procesy poškodzovania zdravých bielkovín, chráni mozgové bunky pred poškodením, pôsobí ako nervový prenášač a chráni organizmus pred toxickými vplyvmi ťažkých kovov.

Ďalšie z jeho pozitívnych účinkov sú zaujímavé najmä pre športovcov. Pri behu pracujúci sval akumuluje kyselinu mliečnu, ktorá je produktom svalovej činnosti, pH klesá a teda kyslosť prostredia stúpa. To je hlavná príčina svalovej únavy. Karnozín má schopnosť efektívne vyrovnávať, pufrovať, kyselinu mliečnu produkovanú pracujúcimi kostrovými svalmi a zvyšuje kontraktilitu svalov a ich odolnosť voči únave. Suplementácia karnozínom pomáha udržiavať acidobázickú rovnováhu v intenzívne pracujúcich svaloch, zvyšuje ich silu, odolnosť, vytrvalosť a urýchľuje procesy regenerácie.

Karnozín môžete zakúpiť na stránke IMK Organics a v sieti DM Drogerie markt.

Ktoré výživové doplnky napomáhajú regenerácií?

Magnézium

Horčík, magnézium (Mg), je minerál dôležitý pre správne fungovanie ľudského tela. Horčík sa nachádza v rôznych potravinách, pri jeho zvýšenej spotrebe však množstvo prijaté bežnou stravou nemusí stačiť. Prirodzeným zdrojom sú orechy, tmavá listová zelenina, celozrnné obilniny či banány. Reguluje činnosť svalov, nervovej sústavy, uvoľňovanie energie z glukózymierni podráždenosť, nervozitu, depresie.

Nedostatok horčíka sa najčastejšie prejavuje  kŕčmi v nohách (najmä v lýtkach v noci), zvýšenou nervozitou a podráždenosťou, zriedkavo sa vyskytne nespavosť a spánkové poruchy, slabosť, hyperventilácia a zlý stav nechtov.

Ktorý horčík je kvalitný? Pri výživových doplnkoch si treba všímať dávku a viazanie na rôzne soli, čo vypovedá o schopnosti absorpcie. Vstrebávanie magnéziových doplnkov sa pohybuje v rozmedzí 4-50%. Najnižšiu (4%) vstrebateľnosť má horčík viazaný ako oxid, najlepšie sa vstrebáva vo forme solí ako láktát, citrát, glukonát, glycín a fosfát.

Odporúčaná denná dávka magnézia u dospelých je 310 – 420 mg denne zo všetkých zdrojov (jedlo, nápoje, výživové doplnky). Jeho potreba sa mení v závislosti od veku, pohlavia a váhy. Zvýšená je u tehotných žien, pri strese, u športovcov a pri rekonvalescencii.

V budúcom článku sa budeme venovať výživovým doplnkom, ktoré zlepšujú imunitu.

Autorka článku: Zuzana Durcová