DomovStravaFunkčné nápoje – čo by o nich mali športovci vedieť?
Strava

Funkčné nápoje – čo by o nich mali športovci vedieť?

Čo by športovci mali vedieť o funkčných nápojoch?  Ktoré funkčné nápoje je vhodné užívať, kedy a v akých množstvách? To všetko sa dozviete v dnešnom článku 😊

Funkčné nápoje sú nápoje s pridanou hodnotou. Takže okrem hydratácie organizmu dodávajú aj rôzne zdraviu prospešné látky. Podľa oficiálnej definície je funkčný nápoj „nealkoholický produkt, ktorý vo svojom zložení obsahuje biologicky aktívne látky prospešné pre zdravie človeka.“ Aktívne látky sú obrovská skupina látok nevyhnutných pre správnu funkciu organizmu. Napríklad vitamíny, minerály, aminokyseliny, proteíny, mastné kyseliny, produkty mikroorganizmov, enzýmy, extrakty z ovocia, zeleniny, semien, bylín, zložky orechov a množstvo ďalších.

Funkčné nápoje sa na základe aktuálnych výskumov neustále vyvíjajú a vylepšujú. Vedci skúmajú, čo je prospešné pre ľudský organizmus, v akom množstve a v akej forme, aby bola využiteľnosť látok čo najvyššia. Veľa z týchto údajov je individuálnych čo znamená, že každý človek má svoju vlastnú „ideálnu“ potrebu, ktorá sa bude meniť v závislosti od veku, pohlavia, aktuálneho zdravotného stavu, fyzickej a duševnej záťaže.

funkčné nápoje sú dôležité pre športovcov

Čo by športovci mali vedieť o funkčných nápojoch? Kedy piť funkčné nápoje a v akých množstvách? 

Odpovedá chemik a slovenský odborník na funkčné nápoje, Ing. Ján Durec, PhD.

„Spotrebiteľ má dnes nespočetné množstvo výberu v porovnaní spred 20 rokov. To kladie nároky na vedomosti zákazníkov aj výživových poradcov. Dnes sa do funkčných nápojov pridávajú cielene biologicky aktívne látky, vitamíny, bylinné a ovocné extrakty, minerálne látky a mnoho iných. Dôležitý je obsah a forma týchto aktívnych látok, aby zabezpečili funkčnosť nápoja a teda reálny benefit pre organizmus. Pre kvalitné výrobky existujú aj klinické štúdie, ktoré dokumentujú ich funkcionalitu.

Pri vodách a iontových nápojoch musí športovec rozlišovať či ide o izotonický, hypertonický alebo hypotonický nápoj. Izotonický nápoj má koncentráciu iónov zhodnú z bunkami, preto nedochádza k výraznému presunu minerálov. Hypertonické nápoje majú vysokú koncentráciu iónov a používajú sa pri výraznej námahe, strate minerálov na ich intenzívne doplnenie. Hypotonické nápoje majú nízky obsah iónov a sú určené na hydratáciu.

Použitie funkčných vôd  je závislé od viacerých faktorov, najmä od intenzity, dĺžky  a formy záťaže. Treba poznať základné požiadavky na obsah makrozložiek a mikrozložiek v závislosti od aktivity, veku, pohlavia a zdravotného stavu. Podľa výskumov to s minerálmi netreba preháňať 😊 nadmerná konzumácia môže viesť k zhoršeniu výkonu.“

funkčné nápoje

Kedy piť funkčné nápoje a v akých množstvách? 

„Športové nápoje je vhodné užívať, ak máme pred sebou beh dlhší ako 60 minút. Pred začatím tréningu (či súťaže) je vhodné vypiť cca 200 ml (10-15 minút pred začiatkom). Počas behu by sme mali vypiť cca každých 20 minút 120-180 ml, pokiaľ to okolnosti dovoľujú.

Po behu prijímame nápoje v množstve 0,5 -1l za hodinu. Obnova minerálov môže trvať aj do druhého dňa v závislosti od intenzity daného tréningu, vášho stupňa trénovanosti, zdravotného stavu, či klimatických podmienok počas výkonu.

Pozor na energetické nápoje. Majú vysoký obsah stimulačných látok, ktoré môžu byť v nadmerných množstvách zdraviu škodlivé. Preto v žiadnom prípade neprekračujte odporúčanú maximálnu dávku.“

Autorka článku: Zuzana Durcová