;
DomovTréningyAko správne behať tempové tréningy
Tréningy

Ako správne behať tempové tréningy

Čo je tempový beh a na čo slúži? Ako ho behať správne a efektívne? Prečo je lepšie  si odbehať tempový tréning na pretekoch? To sa dozviete v dnešnom článku 🙂

Čo je tempový beh? Na čo slúži?

Tempový beh je jeden z typov špeciálnych tréningov. Zaraďujú ho do prípravy všetci atléti behajúci trate od 1500 m až po maratón. Správne odbehaný tempový tréning učí telo efektívnejšie odbúravať laktát, ktorý sa hromadí vo svaloch počas intenzívnej záťaže.  Zlepší sa tempo a vzdialenosť, ktorú ste schopný odbehnúť pred vyčerpaním. Má aj mentálne benefity. Učí vás udržať konštantné tempo aj keď začnete pociťovať únavu.

Existujú 3 typy tempových behov – anaeróbny, laktátový a aeróbny. Každý z nich má svoje špecifiká a benefity. Do prípravy sú zaraďované podľa zvolenej metodiky trénera a podľa disciplíny, na ktorú sa pripravujete.

tempový tréning

Ako tempový tréning behať správne a efektívne?

Na začiatok je potrebné  10 až 15 minút voľne sa rozklusať a rozcvičiť.

Nasleduje jadro tréningu, tzv. „tempáč“. V závislosti od vašej momentálnej kondície bežíte 20 až 45 minút rovnomerným tempom na hranici komfortu. Ideálne bez výraznejších zrýchlení či spomalení, samozrejme s ohľadom na terén a poveternostné podmienky. Nájsť správne tempo je tak trošku mágia 😊 Malo by byť výzvou, avšak nie príliš rýchle. Približne 80% úsilie, komfortne nekomfortné, alebo aj – tak, aby ste dokázali občas prehodiť zopár slov ale na súvislú konverzáciu to už nie je. Na začiatku budete mať pocit, že môžete bežať rýchlejšie. Je veľmi lákavé zrýchliť a tréning „poriadne odmakať“. Avšak pozor, pri tempových tréningoch je to kontraproduktívne. Rešpektujte pokyny vášho trénera. Príliš rýchle tempá, mimo vymedzenej zóny, vás z dlhodobého hľadiska oberajú o benefity zlepšenia sa a môžu byť jedným z dôvodov stagnácie na pretekoch.

Tréning sa vždy zakončí 5 až 10 minútovým výklusom a statickým strečingom.

zimná séria

Prečo je lepšie odbehať si tempový tréning na pretekoch?

„Preteky sú najlepší tréning“, vravel Emil Zátopek. Mal pravdu. Na pretekoch sa stretne množstvo bežcov rôznych výkonností. Samotná atmosféra organizovaného podujatia dokáže nabiť extra dávkou motivácie. ČSOB Zimná séria ponúka možnosť odbehať si tréning kvalitne, bok po boku s ostatnými bežcami. Na výber sú trate o dĺžke 5  a 10 km, pre deti 300/600/800 m. Najbližšie preteky, už druhé zo série, sa budú konať 7. decembra (sobota) v Dúbravke.

Všetky termíny a informácie o behoch ČSOB Zimnej Série 2019/2020 nájdete na http://bratislavamarathon.com/web/csob-zimna-seria/

Autor článku: Zuzana Durcová