DomovStravaAj tuky treba
Strava

Aj tuky treba

Tuky sú jednou z troch základných makro živín. Prečo je potrebné ich konzumovať a aké funkcie plnia v organizme? Ktoré z tukov sú tie správne? Ako funguje tukový metabolizmus?

Prečo je potrebné konzumovať tuky? 

Tuk v jedálničku neznamená tuk na tele. Z tukov samotných ako takých nepriberiete, nadbytočné kilogramy vznikajú z celkového nadbytočného kalorického príjmu, keď skonzumujete viac energie, ako vaše telo využije. jedálničku by tuky mali mať zastúpenie 20-25%, sacharidy 60% a zvyšných 15 až 20% tvoria bielkoviny.

zdravé tuky v strave sú potrebné

Tuky sú, spolu so sacharidmi a bielkovinami, základná makroživina. V organizme plnia mnoho dôležitých funkcií. Tuky sú dôležité pre správne fungovanie hormonálneho systému či vstrebávanie vitamínov A,D,E,K z potravy. Sú súčasťou bunkových membrán a nervových tkanív, kde zabezpečujú prenos nervových vzruchov. Nie všetok podkožný tuk je zlý – niektoré orgány potrebujú byť obalené vrstvou tuku, aby boli chránené pred mechanickým poškodením. Okrem tohto všetkého sú tuky aj zdroj energie – z 1g tuku telo dokáže získať 2x viac energie ako zo sacharidu či bielkoviny.

Nie je tuk ako tuk 

Tuky rozdeľujeme v závislosti od chemickej štruktúry a od pôvodu na nasýtené a nenasýtené. Nasýtené tuky  sú živočíšneho pôvodu, napr. bravčová slanina, hovädzí steak, kačica, paštéta, klobása či mliečne výrobky. Nenasýtené tuky sa nachádzajú hlavne v rybách (rybacom tuku), olejoch zo semien rastlín (olivy, avokádo, slnečnica, atď) a v orechoch.

Pre organizmus je dôležité prijímať obe skupiny tukov, avšak v rôznom pomere. Na základe zozbieraných údajov o ľuďoch z oblasti stredozemného mora sa zistilo, že títo ľudia majú výrazne nižší výskyt ochorení srdcovo cievneho systému. Z akého dôvodu? V strave majú podstatne väčšie množstvo nenasýtených mastných kyselín, keďže ich jedálniček je založený na rybách a olivách. 

Nemusíte sa hneď úplne vzdať vašich obľúbených pečených klobás, ale dávajte si ich skôr príležitostne.  Zdravý jedálniček s dostatočným množstvom nenasýtených mastných kyselín si vytvoríte, ak väčšinu času zvolíte ryby namiesto mäsa, šalát si dochutíte olivovým olejom a posypete semiačkami (tekvicové, ľanové, slnečnicové a pod.). 

zdravé tuky v strave sú potrebné

Ako funguje tukový metabolizmus?

Možno ste už tento termín postrehli, väčšinou v súvislosti s chudnutím. Tukový metabolizmus je stav, kedy telo dokáže využívať ako primárny zdroj energie tuky z potravy a zároveň aj z vlastných tukových zásob. Zastúpenie tukov v strave sa zvýši na 70%, denný príjem sacharidov nepresiahne 150g či 10-15%, bielkoviny zostanú na 15-20%.

Stav tukového metabolizmu však nie je jednoduché dosiahnuť, treba na to ísť pomaly, postupne a VŽDY pod vedením odborníka. V závislosti od vášho momentálneho zdravotného stavu to môže trvať tri mesiace až rok a častokrát aj viac. Dovtedy môžete pociťovať fyzickú aj psychickú únavu a vyčerpanie, intenzívne chute na sladké či neustále rozmýšľanie nad jedlom. 

Každá z makroživín je potrebná  a plní v tele určité funkcie. Ako sme už spomínali a budeme opakovať znova a znova – telo nemá rado extrém a rovnováhu si skôr či neskôr vynúti. Snažte sa stravovať zdravo, vyvážene a adekvátne vzhľadom k vašej dennej pohybovej aktivite. V budúcom článku sa budeme venovať tretej základnej makroživine – bielkovinám.

Autorka článku: Zuzana Durcová